Album och låtar jag minns från vårterminen

Vi som är i mogen ålder minns gärna tillbaka till hur musikintresset var under tonåren. Då köpte du ett fåtal skivor per månad, som du slet ut på din grammofon. Du hann bottna i musiken på ett annat sätt än nu, med oändliga streamingmöjligheter. Jag kan skivor som kom ut, säg, 1980-1986, mycket mer detaljerat än vad jag kan skivor som kom ut i fjol.

Jag minns musikvårar på 80-talet som att det var i går. Var jag köpte skivorna, till och med hur albumomslagen doftade och kändes mot handen. Var de blanka? Var de matta? Kändes de lyxiga eller billiga? Du kunde köpa en skiva baserat på hur ett skivomslag kändes när du höll i det!

Förlåt en långrandig inledning på ett inlägg som skulle handla om vilka album och låtar jag har tagit med mig från den här skivvåren. Men det har bäring, eftersom det inte är lätt att lämna avtryck nu för tiden. Dels är dina sinnesintryck ockuperade av allt möjligt annat som du inte behövde tänka på i din ungdom. Dels har den nämnda streamingen gjort musik lättåtkomlig, men mystiskt nog lite värdelös. Vad är det för nytta med ett album som du kan lyssna några sekunder på och sedan bara släppa, utan större ansträngning?

Nåväl. I vår är det ändå några album som har lagts på minnet, så som amerikanska bandet The Paranoid Style med sitt femte album, Known Associates. Poprock som känns intelligent.

Courtney Marie Andrews Valentine krävde att jag skulle se henne live, för att den skulle fastna. Kommer nog vara en av årets bästa.

Irländske David Keenan fortsätter att vara produktiv, Just for Today spelades in på en dag och låter just så, omedelbar och fin.

Sverigebaserade britten Joshua Idehen släppte I Know You’re Hurting, Everyone Is Hurting, Everyone Is Trying, You Have Got To Try, och blev hyllad.

The Gems släppte sitt andra album, Year of the Snake, jag är ju barnsligt förtjust i sådan här melodiös hårdrock.

Glenn Udéhns Det kommer att vända innehöll vårens bästa låt, Trasig från botten, en duett med Alice B.

Ishaaq Arkistra gav oss svängig indisk jazz, typ, med Arikomban Space.

At the Gates släppte The Ghost of a Future Dead, sista albumet med avlidne sångaren Tomas ”Tompa” Lindberg.

Anastasia sjöng Alf Robertson tillsammans med allehanda kompisar på duettskivan Göteborg sjunger Alf.

Två låtar som har hållit ända sedan de släpptes är Blank med Steso Songs. Där ska det komma en EP så småningom.

Finska Alas ska släppa sitt andra album, förmodligen under 2026. Singeln Hän pukeutui aurinkoon är ett litet screamo-mästerverk.